Trolltunga

Trolltunga hadde i lengre tid vært et mål for oss begge å gå, men de konkrete planene om å faktisk gå turen, startet i begynnelsen av juli. Vi hadde ferie samtidig og fant ut at vi hadde noen felles fridager hvor vi ikke hadde noen planer. Trolltunga kom opp i en samtale og dato for tur ble satt. Vi reiste til familiehytten til Irene onsdag 26. juli.

En liten digresjon... Begge to har det vi kaller "Sotra-lappen", det vil si at vi prøver å unngå og kjøre over Sotrabroen. I hverdagen har vi heldigvis sjelden behov for dette, og skal vi til Bergen sentrum tar vi gladelig buss, eller sitter på med noen som har utvidet sertifikat. Dette gav oss en ekstra utfordring på vår vei for å nå Trolltunga.

Onsdagen kom, og vi klarte å passere Sotrabroen. Første stopp var Hjelle bakeri på Trengereid hvor de selger fantastiske bakevarer. Vi kjøpte hver vår rekebaguett og inntok denne på en benk i det fri før vi kjørte videre mot Voss. Neste stopp, Coop Extra på Skulestadmo. Der gikk vi til innkjøp av alt vi trengte for de neste dagene, inkludert gnagsårplaster (et "must" å ha med i sekken på lengre turer).

Etter å ha spist pizza om kvelden på hytten, ble vi sittende i sofaen og slappe av da vi plutselig kl. 23 fant ut at vi skulle ta turen til Trolltunga neste dag; i stedet for å vente til fredag da det egentlig hadde meldt noe bedre vær. Vi ble noe småstresset over vår noe mangelfulle planlegging, og sa raskt god natt, men ble liggende og vri oss en stund før vi sovnet. Alarmklokken stod på 05.00 da det i følge google maps tok cirka 2 timer å kjøre fra hytten til Skjeggedal hvor turen starter.

Det var litt småtungt å få opp øynene da klokken ringte, og vi var noe urolig i kroppen over kjøreturen som lå foran oss, men vi tok oss tid til å innta en god frokost denne morgenen. Dette er et godt utgangspunkt for lengre turer. Vi varmet sjokomelk til å ha på termosen, vi steikte glutenfrie rundstykker, pakket ekstra klær, votter og luer, solfaktor, nøttemix og den obligatoriske kvikklunsjen - og gnagsårplaster. Et lurt tips til lengre turer er også å ta med ekstralader til mobiltelefon i sekken, bare husk å forsikre deg om at uttakene passer til enheten du har.

Innerst kledde vi oss i ull, med regntøy utenpå da det allerede var begynt å regne. Klokka 06.40 - altså førti minutter etter planlagt avreise - forlot vi hytten og satte kursen mot riksvei 13 og Skjeggedal. Hardangerbrua ble passert og det var lite trafikk på veiene, heldigvis. Da vi kom et godt stykke innover fjorden mot Tyssedal, stod det en BMW i veien. Umiddelbart trådde vår skepsis i kraft, og vi fryktet "landeveisrøvere". Da vi kom nærmere registrerte vi imidlertid at det ene bakhjulet var ødelagt og vi tilbydde oss å hjelpe. Det var et ungt par som var på vei til Frankrike og forståelig nok fikk en noe ugrei start på ferien. De ventet på hjelp, slik at vi kunne fortsette med god samvittighet.

I Tyssedal stoppet vi ved hotellet der for å tømme tanken før tur - det så ut som et veldig koselig hotell. Ferden gikk deretter videre på en smal vei mot Skjeggedal. Først tenkte vi at der var liten sjanse for at vi møtte motgående trafikk da det var så tidlig på morgenen, men der tok vi dessverre feil. Rundt en sving blinket det oransje og der kom et monster av en trailer i mot oss. Sjåføren i vår bil fikk panikk og rygget med det gikk helt til trailersjåføren tutet at vi kunne stoppe. Med en puls på 110 kunne vi forsette hindringsfritt frem til P-plassen ved turens start. Der må en betale 300,- for parkering som går til å utbedre området.

svinger skjeggedal

Foto: Maaange svinger fra P-plassen og opp mot stien til Trolltunga.

skilt trolltunga

Foto: Viktig med litt energi underveis i fjellet

Første del av turen går relativt bratt oppover en svingete, bred grusvei. På bakgrunn av den spennende kjøreturen føltes denne stigningen som "en lek" for oss. Etter grusveien flatet terrenget noe ut før du kommer til en ny stigning hvor sherpaer har laget trapper i fjellet. Turstien var godt merket hele veien og det var også mye folk i begge retninger. Mange hadde overnattet i fjellet og kom naturligvis ned igjen tidlig på dag.

Rundt oss hørte vi en håndfull mennesker som snakket norsk på turen, og det var ellers mennesker fra mange ulike land. De fleste så ut til å være godt kledd og vi syntes det var gledelig å se at noe av informasjonen fra diverse medier og turistinformasjoner har nådd frem med dette budskapet - kle deg etter vær og terreng i fjellheimen.

Foto: fourty shades of green - Trolltunga

Foto: Vott fra http://www.alpakkasyltoy.no/

Foto: Vakre naturopplevelser underveis

Etterhvert som vi gikk oppover et langt, slett fjell, tiltok været og vindstyrken var påfallende. Vottene og hetten kom på og for første gang i løpet av turen tok vi oss selv i å bli noe bekymret for om vi i det hele tatt kom til å kunne gå ut på Trolltunga. Været skifter raskt i fjellet.

Det gikk heldigvis ikke lang stund før vinden avtok og regnet lettet noe. Noen korte stunder gikk vi over snø et par ganger, ellers var det et variert og nydelig terreng og landskap. Vi stoppet etter et par timer og tok oss et par rundstykker fra sekken. Disse viste seg å være knusktørre og vi måtte skylle ned med vann, ha ha...

Foto: En ensom stein ser utover landskapet

Foto: bergvandring mot Trolltunga

Foto: Misforstått tilbehør i forhold til været

Rundt oss la vi merke til at det var mennesker i veldig varierende alder; den yngste var trolig rundt 10 år, og den eldste kanskje rundt 70 år? Imponerende! Det var ikke mange barn den dagen vi gikk, men mange unge mennesker - kjekt å se at de har interesse for naturopplevelser.

Foto: Ut på tur, aldri sur

Etter 3 timer og 10 minutter aktiv gange (registrert av Runkeeper) hadde vi gått i underkant av 14 kilometer og nådd frem til Trolltunga. Været var nå ganske fint og vinden hadde stilnet mye. En av oss stilte oss i kø for å bli tatt bilde av, mens den andre tok oppgaven med å dokumentere tilstedeværelsen på "tunga", og så byttet vi etterpå. Vi følte oss aldri utrygg da vi stod på Trolltunga da vi ikke kjente vinden og fjellet går litt oppover, samt at den er så bred at en ikke trenger å se utfor kanten når en går utpå... Hver enkelt må selvfølgelig utvise stor forsiktighet her!

Foto over og under: WE DID IT

Foto: Slitne bein tar en pust i bakken

Foto: Et must med kakao i fjellheimen

Foto: vel, vel, tørt, men magefyll...

Da fotograferingen var unnagjort kom det mer og mer tåke innover dalstrøkene mot Trolltunga og vi følte oss heldige med været og utsikten tross alt.. Ikke langt i fra Trolltunga fant vi oss en fin plass ved et vann langs stien. Vi satte oss på sitteunderlag og skjenket hver vår kopp med varm sjokomelk og inntok de siste knusktørre rundstykkene, som smakte overraskende godt. Det regnet litt igjen da vi begynte på tilbakeveien. Vi følte at turen tilbake gikk fort, men den siste nedstigningen mot bilen (ca. 814 svinger føltes det som) tok på.. Da kjente vi det godt diverse steder vi ikke visste fantes..

I forkant av turen hadde vi både lest og hørt ett par negative historier og erfaringer med turen til Trolltunga. Vår erfaring er at det er viktig "å tenke sjæl og mene" hvorvidt en skal ta en tur eller ei. Det er mange faktorer som spiller inn når en begir seg ut på lange turer, det være seg dagsform, aktivitet i forkant, bekledning, været og næringsinntak. Noen av faktorene kan vi ikke påvirke, det er av den grunn avgjørende at den enkelte som skal legge ut på tur kjenner sine egne begrensninger og er positivt innstilt til å lage seg en flott turopplevelse. Med riktig bekledning og nok mat og drikke er mye gjort. Hele turen var en fantastisk opplevelse i våre øyner, og kan virkelig anbefales.

#trolltunga #tur #fjelltur #utpåturaldrisur #liveterbestute #kvardagsfryd #minneforlivet #nistepakke #alpakkasyltøy #vakkernatur