Trolltunga

Trolltunga hadde i lengre tid vrt et ml for oss begge g, men de konkrete planene om faktisk g turen, startet i begynnelsen av juli. Vi hadde ferie samtidig og fant ut at vi hadde noen felles fridager hvor vi ikke hadde noen planer. Trolltunga kom opp i en samtale og dato for tur ble satt. Vi reiste til familiehytten til Irene onsdag 26. juli.

En liten digresjon... Begge to har det vi kaller "Sotra-lappen", det vil si at vi prver unng og kjre over Sotrabroen. I hverdagen har vi heldigvis sjelden behov for dette, og skal vi til Bergen sentrum tar vi gladelig buss, eller sitter p med noen som har utvidet sertifikat. Dette gav oss en ekstra utfordring p vr vei for n Trolltunga.

Onsdagen kom, og vi klarte passere Sotrabroen. Frste stopp var Hjelle bakeri p Trengereid hvor de selger fantastiske bakevarer. Vi kjpte hver vr rekebaguett og inntok denne p en benk i det fri fr vi kjrte videre mot Voss. Neste stopp, Coop Extra p Skulestadmo. Der gikk vi til innkjp av alt vi trengte for de neste dagene, inkludert gnagsrplaster (et "must" ha med i sekken p lengre turer).

Etter ha spist pizza om kvelden p hytten, ble vi sittende i sofaen og slappe av da vi plutselig kl. 23 fant ut at vi skulle ta turen til Trolltunga neste dag; i stedet for vente til fredag da det egentlig hadde meldt noe bedre vr. Vi ble noe smstresset over vr noe mangelfulle planlegging, og sa raskt god natt, men ble liggende og vri oss en stund fr vi sovnet. Alarmklokken stod p 05.00 da det i flge google maps tok cirka 2 timer kjre fra hytten til Skjeggedal hvor turen starter.

Det var litt smtungt f opp ynene da klokken ringte, og vi var noe urolig i kroppen over kjreturen som l foran oss, men vi tok oss tid til innta en god frokost denne morgenen. Dette er et godt utgangspunkt for lengre turer. Vi varmet sjokomelk til ha p termosen, vi steikte glutenfrie rundstykker, pakket ekstra klr, votter og luer, solfaktor, nttemix og den obligatoriske kvikklunsjen - og gnagsrplaster. Et lurt tips til lengre turer er ogs ta med ekstralader til mobiltelefon i sekken, bare husk forsikre deg om at uttakene passer til enheten du har.

Innerst kledde vi oss i ull, med regnty utenp da det allerede var begynt regne. Klokka 06.40 - alts frti minutter etter planlagt avreise - forlot vi hytten og satte kursen mot riksvei 13 og Skjeggedal. Hardangerbrua ble passert og det var lite trafikk p veiene, heldigvis. Da vi kom et godt stykke innover fjorden mot Tyssedal, stod det en BMW i veien. Umiddelbart trdde vr skepsis i kraft, og vi fryktet "landeveisrvere". Da vi kom nrmere registrerte vi imidlertid at det ene bakhjulet var delagt og vi tilbydde oss hjelpe. Det var et ungt par som var p vei til Frankrike og forstelig nok fikk en noe ugrei start p ferien. De ventet p hjelp, slik at vi kunne fortsette med god samvittighet.

I Tyssedal stoppet vi ved hotellet der for tmme tanken fr tur - det s ut som et veldig koselig hotell. Ferden gikk deretter videre p en smal vei mot Skjeggedal. Frst tenkte vi at der var liten sjanse for at vi mtte motgende trafikk da det var s tidlig p morgenen, men der tok vi dessverre feil. Rundt en sving blinket det oransje og der kom et monster av en trailer i mot oss. Sjfren i vr bil fikk panikk og rygget med det gikk helt til trailersjfren tutet at vi kunne stoppe. Med en puls p 110 kunne vi forsette hindringsfritt frem til P-plassen ved turens start. Der m en betale 300,- for parkering som gr til utbedre omrdet.

svinger skjeggedal

Foto: Maaange svinger fra P-plassen og opp mot stien til Trolltunga.

skilt trolltunga

Foto: Viktig med litt energi underveis i fjellet

Frste del av turen gr relativt bratt oppover en svingete, bred grusvei. P bakgrunn av den spennende kjreturen fltes denne stigningen som "en lek" for oss. Etter grusveien flatet terrenget noe ut fr du kommer til en ny stigning hvor sherpaer har laget trapper i fjellet. Turstien var godt merket hele veien og det var ogs mye folk i begge retninger. Mange hadde overnattet i fjellet og kom naturligvis ned igjen tidlig p dag.

Rundt oss hrte vi en hndfull mennesker som snakket norsk p turen, og det var ellers mennesker fra mange ulike land. De fleste s ut til vre godt kledd og vi syntes det var gledelig se at noe av informasjonen fra diverse medier og turistinformasjoner har ndd frem med dette budskapet - kle deg etter vr og terreng i fjellheimen.

Foto: fourty shades of green - Trolltunga

Foto: Vott fra http://www.alpakkasyltoy.no/

Foto: Vakre naturopplevelser underveis

Etterhvert som vi gikk oppover et langt, slett fjell, tiltok vret og vindstyrken var pfallende. Vottene og hetten kom p og for frste gang i lpet av turen tok vi oss selv i bli noe bekymret for om vi i det hele tatt kom til kunne g ut p Trolltunga. Vret skifter raskt i fjellet.

Det gikk heldigvis ikke lang stund fr vinden avtok og regnet lettet noe. Noen korte stunder gikk vi over sn et par ganger, ellers var det et variert og nydelig terreng og landskap. Vi stoppet etter et par timer og tok oss et par rundstykker fra sekken. Disse viste seg vre knusktrre og vi mtte skylle ned med vann, ha ha...

Foto: En ensom stein ser utover landskapet

Foto: bergvandring mot Trolltunga

Foto: Misforsttt tilbehr i forhold til vret

Rundt oss la vi merke til at det var mennesker i veldig varierende alder; den yngste var trolig rundt 10 r, og den eldste kanskje rundt 70 r? Imponerende! Det var ikke mange barn den dagen vi gikk, men mange unge mennesker - kjekt se at de har interesse for naturopplevelser.

Foto: Ut p tur, aldri sur

Etter 3 timer og 10 minutter aktiv gange (registrert av Runkeeper) hadde vi gtt i underkant av 14 kilometer og ndd frem til Trolltunga. Vret var n ganske fint og vinden hadde stilnet mye. En av oss stilte oss i k for bli tatt bilde av, mens den andre tok oppgaven med dokumentere tilstedevrelsen p "tunga", og s byttet vi etterp. Vi flte oss aldri utrygg da vi stod p Trolltunga da vi ikke kjente vinden og fjellet gr litt oppover, samt at den er s bred at en ikke trenger se utfor kanten nr en gr utp... Hver enkelt m selvflgelig utvise stor forsiktighet her!

Foto over og under: WE DID IT

Foto: Slitne bein tar en pust i bakken

Foto: Et must med kakao i fjellheimen

Foto: vel, vel, trt, men magefyll...

Da fotograferingen var unnagjort kom det mer og mer tke innover dalstrkene mot Trolltunga og vi flte oss heldige med vret og utsikten tross alt.. Ikke langt i fra Trolltunga fant vi oss en fin plass ved et vann langs stien. Vi satte oss p sitteunderlag og skjenket hver vr kopp med varm sjokomelk og inntok de siste knusktrre rundstykkene, som smakte overraskende godt. Det regnet litt igjen da vi begynte p tilbakeveien. Vi flte at turen tilbake gikk fort, men den siste nedstigningen mot bilen (ca. 814 svinger fltes det som) tok p.. Da kjente vi det godt diverse steder vi ikke visste fantes..

I forkant av turen hadde vi bde lest og hrt ett par negative historier og erfaringer med turen til Trolltunga. Vr erfaring er at det er viktig " tenke sjl og mene" hvorvidt en skal ta en tur eller ei. Det er mange faktorer som spiller inn nr en begir seg ut p lange turer, det vre seg dagsform, aktivitet i forkant, bekledning, vret og nringsinntak. Noen av faktorene kan vi ikke pvirke, det er av den grunn avgjrende at den enkelte som skal legge ut p tur kjenner sine egne begrensninger og er positivt innstilt til lage seg en flott turopplevelse. Med riktig bekledning og nok mat og drikke er mye gjort. Hele turen var en fantastisk opplevelse i vre yner, og kan virkelig anbefales.

#trolltunga #tur #fjelltur #utpturaldrisur #liveterbestute #kvardagsfryd #minneforlivet #nistepakke #alpakkasylty #vakkernatur