Finse

En kveld i begynnelsen av februar begynte vi snakke om at det hadde vrt kjekt ta en skitur som vrt neste turprosjekt. Vi tok umiddelbart frem turnusen og satte av 3 felles fridager til dette en mned frem i tid. Reisemlet falt p Finse da ingen av oss hadde vrt der tidligere og vi hadde hrt mye fint om stedet. Samtidig var det et viktig moment at vi kunne ta toget helt frem da vi ikke er s "spreke" p vinterfre. ;)

Foto: Finsehytta

Foto: Utsikt fra rommet vrt

Vi tok kontakt med Finsehytta og booket 2-mannsrom der da vi er medlem av DNT (kan anbefales).  Togbilletter ble ogs bestilt til en relativt billig penge fra Bergen. N kunne vi bare glede oss. Ukene gikk raskt og plutselig nrmet det seg for turen til Finse - wohoo! Det er utrolig kjekt ha en tur se frem til. :)

Dagene fr avreise begynte vi koordinere pakkeliste hvor vi blant annet noterte oss:

• gamasjer
  • silkelakenpose
  • mobillader
  • skiutstyr

Onsdag 7. mars tok vi toget fra Bergen kl. 11.59, hvor vi fikk supre plasser i vogn 6. Togturen gikk fort og vi synes dette er en ypperlig mte reise p! :) Da vi "ramlet" av toget p Finse stasjon, s vi nok ganske forvirret ut. En som jobbet i omrdet, s ut til f med seg dette og fikk seg en god latter. Han hjalp oss imidlertid g i riktig retning mot Finsehytten, som viste seg ligge litt lenger borte fra stasjonen i forhold til det vi hadde sett for oss. Det er ca. 300 meter til hytten, s det er ikke s langt, men det ble en morsom opplevelse for oss da vi bar p mye bagasje. Vi forstod det slik p han vi mtte at det hadde vrt muligheter for bestille transport fra toget og bort til hytten, men dette hadde ikke vi satt oss inn i p forhnd. Turen bort til hytten ble en latterfull spasertur i snen.

Foto: Finse stasjon (1222 moh)

Foto: Masse pakkenelliker dra p p vinterstid

Da vi kom frem til hytten sjekket vi inn og flte med en gang at det var en lun og god atmosfre p Finsehytten med en hyggelig betjening. Vi hadde i overkant av 3 timer fr middagen skulle serveres kl. 19. Denne kvelden var det ikke s mange mennesker p hytten, kanskje ca. 14 personer. Middagen ble introdusert p engelsk av vertsskapet da hovedmengden var turister fra utlandet. Vi fikk servert fenikkelsuppe, kjttkaker og gle og et ellers et lite utvalg dessert, fra hyttens eget kjkken. Maten smakte godt. Etter middag drakk vi ett glass hvitvin fr vi gikk bort til Finse 1222 for se hvordan det var der. Vi satt der til rundt midnatt, da fjelluften innhentet oss og vi  fant ut at det var lurt lade frem til skitur neste dag. Fr vi la oss snakket vi med en tysk ansatt i resepsjonen p Finsehytten og spurte ham om turanbefalinger. Han kom med 3 forslag til turer hvor vi valgte satse p den lengste som var en rundtur p ca. 15 km.

Torsdag morgen kom vi inn i spisesalen til en nydelig frokost med godt utvalg. Da var det allerede kommet noen nye ansikter siden forrige mltid. Begge smurte en god niste til den kommende turen, med ferske rundstykker og sjokoladeplegg blant annet.. ;) Deretter begynte pkledningsprosjektet; og da oppdaget Irene at hun hadde glemt ta med ullgenser (!), men Mona kom heldigvis til unnsetning da hun hadde med seg ekstra! :D

Foto: Frokosten vr p Finsehytta

Mona kjpte feller i resepsjonen, mens Irene glemte tenke gjennom hvilken tur som l fremfor seg, og valgte g uten feller, p smale ski, uten smring og stlkanter. Anbefales ikke i kvistet lype i fjellheimen... ;) Heldigvis tenkte vi p kjpe kart over omrdet - veldig lurt! Anbefales! :)

Foto: Kartlesing i vind

Vi la i vei med godt mot fra Finsehytten i 10.30- tiden. Ganske med en gang vi hadde krysset jernbaneskinnene oppe ved hotellet, inns Irene at dette kom til bli en noe krevende tur pga. mangel p riktig utstyr. Snen var ls og fin, og selv med den minste stigning, gled skiene bakover, s "fiskebein" ble lsningen. Det var imidlertid overraskende fint vr og humret var p topp - dette var i ferd med bli en fantastisk dag i fjellet! :) Vi forskte holde et jevnt tempo, men Irene mtte ha pauser innimellom, og vi fylte p med noen biter mat nr vi kom lenger opp i hyden. Totalt stiger denne turen i underkant av 400 hydemeter.

Foto: Klemsbu, 1600 moh.

Foto: Denne karen stod og tok i mot oss da vi entret hytta :)

Plutselig da vi gikk i ett hvitt landskap hvor himmel og fjell hadde en glidende overgang i horisonten, s Irene det hun trodde var luen p et menneske som gikk i en dal fremfor oss. Mona s imidlertid raskt at det ikke var tilfelle, men at det var en lemen som lp over snen! Fikk oss en god latter der! :D Etter ca. 3 timer i oppoverbakke kom vi frem til Klemsbu 1600 moh. Dette er en hytte som drives av hotellet Finse 1222 og den er pen i helgene. Den var av den grunn ikke pen da vi var der denne torsdagen. Vinden opplevdes ta seg litt opp da vi var i dette omrdet og det var svrt kaldt ta av seg vottene for ta blider. Maten ble spist delvis uten votter da vi stod inne i inngangspartiet i hytten, skjermet for vinden. Det ble likevel for kaldt til oppholde seg i ro i lang tid, og etter ca. 5-7 minutters pause, la vi i vei igjen... Det tok da en stund fr vi fikk varmen igjen i fingrene.

Foto: Kvistet lype hele veien

Foto: Godt merkede lyper; heia DNT!

Foto: Naturens eget kunstverk

Foto: Landskap med glidende overgang mellom himmel og fjell

Foto: Eksempel p hvordan det IKKE er lurt g i kvistet lype ;)

Etter en stund gange, avtok imidlertid vinden igjen da vi begynte p tilbakeveien mot Finse. Lypen var svrt godt kvistet hele veien, men ikke brytet. Dette er trolig ikke hensiktsmessig da en evt. brytet lype sannsynligvis ville blitt blst bort i lpet av kort tid i fjellheimen. Noen steder var det en del dyp sn, og det er da viktig med gode ski, og gjerne feller for f en best mulig skiopplevelse. Det var naturligvis en del nedoverbakker tilbake mot Finse, slik at det tok kortere tid denne halvdelen av turen. Vi s ETT annet menneske denne veien, s det var stille og fint i fjellet - et mektig skue i storsltt natur!

Foto: Et glimt av sol

Foto: Svrt drlig sikt p Klemsburunden

Vi fant veien tilbake til Finsehytta og vi var veldig fornyd med egen innsats denne dagen. P ettermiddagen slappet vi av og gjorde oss klare for middag. Denne kvelden var det betydelig flere mennesker i spisesalen, og ogs n var hovedmengden mennesker fra utlandet. Menyen denne kvelden bestod av en sterk tomatsuppe, raspeballer med plser fra Voss + lammekjtt, samt karamell-/ og sjokoladepudding. Tvers overfor oss satt det et middelaldrende par fra Wales som kunne fortelle interessante historier fra sine turer rundt omkring i Norge gjennom mange r. De hadde vrt p Finse flere ganger og var veldig glade i stedet. Koselig middagsselskap.

Foto: "Fellesstugu" p FInsehytta m/ fjellvettreglene i bakgrunnen

P kvelden satt vi en stund i "Fellesstugu" fr vi inntok horisontalen for natten. Fredag var det kommet enda flere mennesker i spisesalen, det var ganske folksomt. Vi tok oss god tid med frokosten og koste oss med den vakre utsikten fra spisesalen ut mot hvite vidder og bl himmel. Vi bestemte oss da for ta en skitur denne dagen ogs; denne gang mot "Appelsinhytten" ca. 3,5 km avstand. Det er utrolig hva litt solskinn gjr med stemningen og det opplevdes som et lite stykke eventyr g denne dagen. Det var flere mennesker i disse lypene og Mona valgte "kaste" fellene tidlig p turen. Det var veldig fint g innover mot Appelsinhytten. Den siste bakken opp mot hytten kan imidlertid "lure" deg litt, da den ikke ser s lang ut, men den er litt "seig". Den er imidlertid svrt gy st ned igjen etter pausen! ;)

Foto: Finsevatnet er utgangspunktet for flere skiturer

Foto: Kiting langs turlypene mot Appelsinhytta

Foto: Kvardagsfryd p tur mot Appelsinhytta

Foto: Etterlengta lunsj ved Appelsinhytta

Foto: Appelsinhytta

Foto: Landskapet rundt Appelsinhytta, retning Finsehytta

Tilbaketuren mot Finsehytta gikk som en lek og vi fikk god tid til slappe av og pakke fr vi mtte g mot perrongen. Da toget ankom (ca. 15 minutter forsinket), hadde vi flaks og stod plassert nyaktig der hvor dren til vr vogn stoppet! Middagen denne fredagen ble kyllingpizza m/ ruccolasalat fra NSB-restauranten; dette smakte fortreffelig. Togturen hjemover var behagelig og vi klarte hente inn igjen den tiden toget var forsinket. Vi ankom Bergen stasjon tungt lastet, men rik p nye turopplevelser, og grunnlaget for nye vinterturer ble kanskje lagt her... ;)

Vr erfaring tilsier at det ikke bare er selve turen som er av betydning i en slik prosess, men ogs gleden av planlegging, det ha noe se frem til, samt minnene en lever p i lengre tid etterp - dette er KVARDAGSFRYD for oss! :)

#kvardagsfryd #utpturaldrisur #turistforeningen #dennorsketuristforening #dnt #turglede #liveterbestute #althperute #liveterfantastisk #ullergull #fjellheimen #Finse #skitur #vinterfryd #vinter #sn #langrennstur #Finsehytta #Appelsinhytta #Klemsbu #Finse1222 #nsb