Finse

En kveld i begynnelsen av februar begynte vi å snakke om at det hadde vært kjekt å ta en skitur som vårt neste turprosjekt. Vi tok umiddelbart frem turnusen og satte av 3 felles fridager til dette en måned frem i tid. Reisemålet falt på Finse da ingen av oss hadde vært der tidligere og vi hadde hørt mye fint om stedet. Samtidig var det et viktig moment at vi kunne ta toget helt frem da vi ikke er så "spreke" på vinterføre. ;)

Foto: Finsehytta

Foto: Utsikt fra rommet vårt

Vi tok kontakt med Finsehytta og booket 2-mannsrom der da vi er medlem av DNT (kan anbefales).  Togbilletter ble også bestilt til en relativt billig penge fra Bergen. Nå kunne vi bare glede oss. Ukene gikk raskt og plutselig nærmet det seg for turen til Finse - wohoo! Det er utrolig kjekt å ha en tur å se frem til. :)

Dagene før avreise begynte vi å koordinere pakkeliste hvor vi blant annet noterte oss:

• gamasjer
  • silkelakenpose
  • mobillader
  • skiutstyr

Onsdag 7. mars tok vi toget fra Bergen kl. 11.59, hvor vi fikk supre plasser i vogn 6. Togturen gikk fort og vi synes dette er en ypperlig måte å reise på! :) Da vi "ramlet" av toget på Finse stasjon, så vi nok ganske forvirret ut. En som jobbet i området, så ut til å få med seg dette og fikk seg en god latter. Han hjalp oss imidlertid å gå i riktig retning mot Finsehytten, som viste seg å ligge litt lenger borte fra stasjonen i forhold til det vi hadde sett for oss. Det er ca. 300 meter til hytten, så det er ikke så langt, men det ble en morsom opplevelse for oss da vi bar på mye bagasje. Vi forstod det slik på han vi møtte at det hadde vært muligheter for å bestille transport fra toget og bort til hytten, men dette hadde ikke vi satt oss inn i på forhånd. Turen bort til hytten ble en latterfull spasertur i snøen.

Foto: Finse stasjon (1222 moh)

Foto: Masse pakkenelliker å dra på på vinterstid

Da vi kom frem til hytten sjekket vi inn og følte med en gang at det var en lun og god atmosfære på Finsehytten med en hyggelig betjening. Vi hadde i overkant av 3 timer før middagen skulle serveres kl. 19. Denne kvelden var det ikke så mange mennesker på hytten, kanskje ca. 14 personer. Middagen ble introdusert på engelsk av vertsskapet da hovedmengden var turister fra utlandet. Vi fikk servert fenikkelsuppe, kjøttkaker og gèle og et ellers et lite utvalg dessert, fra hyttens eget kjøkken. Maten smakte godt. Etter middag drakk vi ett glass hvitvin før vi gikk bort til Finse 1222 for å se hvordan det var der. Vi satt der til rundt midnatt, da fjelluften innhentet oss og vi  fant ut at det var lurt å lade frem til skitur neste dag. Før vi la oss snakket vi med en tysk ansatt i resepsjonen på Finsehytten og spurte ham om turanbefalinger. Han kom med 3 forslag til turer hvor vi valgte å satse på den lengste som var en rundtur på ca. 15 km.

Torsdag morgen kom vi inn i spisesalen til en nydelig frokost med godt utvalg. Da var det allerede kommet noen nye ansikter siden forrige måltid. Begge smurte en god niste til den kommende turen, med ferske rundstykker og sjokoladepålegg blant annet.. ;) Deretter begynte påkledningsprosjektet; og da oppdaget Irene at hun hadde glemt å ta med ullgenser (!), men Mona kom heldigvis til unnsetning da hun hadde med seg ekstra! :D

Foto: Frokosten vår på Finsehytta

Mona kjøpte feller i resepsjonen, mens Irene glemte å tenke gjennom hvilken tur som lå fremfor seg, og valgte å gå uten feller, på smale ski, uten smøring og stålkanter. Anbefales ikke i kvistet løype i fjellheimen... ;) Heldigvis tenkte vi på å kjøpe kart over området - veldig lurt! Anbefales! :)

Foto: Kartlesing i vind

Vi la i vei med godt mot fra Finsehytten i 10.30- tiden. Ganske med en gang vi hadde krysset jernbaneskinnene oppe ved hotellet, innså Irene at dette kom til å bli en noe krevende tur pga. mangel på riktig utstyr. Snøen var løs og fin, og selv med den minste stigning, gled skiene bakover, så "fiskebein" ble løsningen. Det var imidlertid overraskende fint vær og humøret var på topp - dette var i ferd med å bli en fantastisk dag i fjellet! :) Vi forsøkte å holde et jevnt tempo, men Irene måtte ha pauser innimellom, og vi fylte på med noen biter mat når vi kom lenger opp i høyden. Totalt stiger denne turen i underkant av 400 høydemeter.

Foto: Klemsbu, 1600 moh.

Foto: Denne karen stod og tok i mot oss da vi entret hytta :)

Plutselig da vi gikk i ett hvitt landskap hvor himmel og fjell hadde en glidende overgang i horisonten, så Irene det hun trodde var luen på et menneske som gikk i en dal fremfor oss. Mona så imidlertid raskt at det ikke var tilfelle, men at det var en lemen som løp over snøen! Fikk oss en god latter der! :D Etter ca. 3 timer i oppoverbakke kom vi frem til Klemsbu 1600 moh. Dette er en hytte som drives av hotellet Finse 1222 og den er åpen i helgene. Den var av den grunn ikke åpen da vi var der denne torsdagen. Vinden opplevdes å ta seg litt opp da vi var i dette området og det var svært kaldt å ta av seg vottene for å ta blider. Maten ble spist delvis uten votter da vi stod inne i inngangspartiet i hytten, skjermet for vinden. Det ble likevel for kaldt til å oppholde seg i ro i lang tid, og etter ca. 5-7 minutters pause, la vi i vei igjen... Det tok da en stund før vi fikk varmen igjen i fingrene.

Foto: Kvistet løype hele veien

Foto: Godt merkede løyper; heia DNT!

Foto: Naturens eget kunstverk

Foto: Landskap med glidende overgang mellom himmel og fjell

Foto: Eksempel på hvordan det IKKE er lurt å gå i kvistet løype ;)

Etter en stund gange, avtok imidlertid vinden igjen da vi begynte på tilbakeveien mot Finse. Løypen var svært godt kvistet hele veien, men ikke brøytet. Dette er trolig ikke hensiktsmessig da en evt. brøytet løype sannsynligvis ville blitt blåst bort i løpet av kort tid i fjellheimen. Noen steder var det en del dyp snø, og det er da viktig med gode ski, og gjerne feller for å få en best mulig skiopplevelse. Det var naturligvis en del nedoverbakker tilbake mot Finse, slik at det tok kortere tid denne halvdelen av turen. Vi så ETT annet menneske denne veien, så det var stille og fint i fjellet - et mektig skue i storslått natur!

Foto: Et glimt av sol

Foto: Svært dårlig sikt på Klemsburunden

Vi fant veien tilbake til Finsehytta og vi var veldig fornøyd med egen innsats denne dagen. På ettermiddagen slappet vi av og gjorde oss klare for middag. Denne kvelden var det betydelig flere mennesker i spisesalen, og også nå var hovedmengden mennesker fra utlandet. Menyen denne kvelden bestod av en sterk tomatsuppe, raspeballer med pølser fra Voss + lammekjøtt, samt karamell-/ og sjokoladepudding. Tvers overfor oss satt det et middelaldrende par fra Wales som kunne fortelle interessante historier fra sine turer rundt omkring i Norge gjennom mange år. De hadde vært på Finse flere ganger og var veldig glade i stedet. Koselig middagsselskap.

Foto: "Fellesstugu" på FInsehytta m/ fjellvettreglene i bakgrunnen

På kvelden satt vi en stund i "Fellesstugu" før vi inntok horisontalen for natten. Fredag var det kommet enda flere mennesker i spisesalen, det var ganske folksomt. Vi tok oss god tid med frokosten og koste oss med den vakre utsikten fra spisesalen ut mot hvite vidder og blå himmel. Vi bestemte oss da for å ta en skitur denne dagen også; denne gang mot "Appelsinhytten" ca. 3,5 km avstand. Det er utrolig hva litt solskinn gjør med stemningen og det opplevdes som et lite stykke eventyr å gå denne dagen. Det var flere mennesker i disse løypene og Mona valgte å "kaste" fellene tidlig på turen. Det var veldig fint å gå innover mot Appelsinhytten. Den siste bakken opp mot hytten kan imidlertid "lure" deg litt, da den ikke ser så lang ut, men den er litt "seig". Den er imidlertid svært gøy å stå ned igjen etter pausen! ;)

Foto: Finsevatnet er utgangspunktet for flere skiturer

Foto: Kiting langs turløypene mot Appelsinhytta

Foto: Kvardagsfryd på tur mot Appelsinhytta

Foto: Etterlengta lunsj ved Appelsinhytta

Foto: Appelsinhytta

Foto: Landskapet rundt Appelsinhytta, retning Finsehytta

Tilbaketuren mot Finsehytta gikk som en lek og vi fikk god tid til å slappe av og pakke før vi måtte gå mot perrongen. Da toget ankom (ca. 15 minutter forsinket), hadde vi flaks og stod plassert nøyaktig der hvor døren til vår vogn stoppet! Middagen denne fredagen ble kyllingpizza m/ ruccolasalat fra NSB-restauranten; dette smakte fortreffelig. Togturen hjemover var behagelig og vi klarte å hente inn igjen den tiden toget var forsinket. Vi ankom Bergen stasjon tungt lastet, men rik på nye turopplevelser, og grunnlaget for nye vinterturer ble kanskje lagt her... ;)

Vår erfaring tilsier at det ikke bare er selve turen som er av betydning i en slik prosess, men også gleden av planlegging, det å ha noe å se frem til, samt minnene en lever på i lengre tid etterpå - dette er KVARDAGSFRYD for oss! :)

#kvardagsfryd #utpåturaldrisur #turistforeningen #dennorsketuristforening #dnt #turglede #liveterbestute #althåperute #liveterfantastisk #ullergull #fjellheimen #Finse #skitur #vinterfryd #vinter #snø #langrennstur #Finsehytta #Appelsinhytta #Klemsbu #Finse1222 #nsb